Przykładowe testy
Przykładowe egzaminy DELF, DALF i zakres kompetencji obowiązujących na poszczególne poziomy.
Zakres kompetencji:
Rozumiem, gdy słucham | Potrafię zrozumieć słowa i wyrażenia z języka codziennego, które dotyczą mnie, mojej rodziny i mojego bezpośredniego otoczenia, jeżeli ludzie mówią wolno i wyraźnie. |
---|---|
Rozumiem, gdy czytam | Potrafię zrozumieć słowa z języka codziennego, jak również bardzo proste zdania znajdujące się np. w ogłoszeniach, na plakatach czy w katalogach. |
Mówię - biorę udział w rozmowie |
Potrafię komunikować się w prosty sposób pod warunkiem, że mój rozmówca wykazuje chęć współpracy: powtarza wolniej, formułuje inaczej zdanie lub pomaga mi sformułować to, co chcę powiedzieć. Potrafię zadawać proste pytania na tematy z życia codziennego, jak również pytania związane z moimi bezpośrednimi potrzebami. Umiem także udzielić odpowiedzi na takie pytania. |
Mówię - wypowiadam się sam | Potrafię używać prostych wyrażeń i zdań, aby opisać moje miejsce zamieszkania oraz ludzi, których znam. |
Piszę |
Potrafię napisać krótką kartę pocztową np. z wakacji. Potrafię wpisać dane osobiste do kwestionariusza np. nazwisko, narodowość i adres na zgłoszeniu hotelowym. |
Przykładowy egzamin na poziomie A1:
Arkusz egzaminacyjny: DELF A1
Rozumiem, gdy słucham |
Potrafię zrozumieć zdania i słownictwo często używane, związane z tematami bezpośrednio mnie dotyczącymi (np. informacje o mojej sytuacji osobistej, rodzinie, zakupach, najbliższym otoczeniu, pracy). Potrafię zrozumieć zasadnicze informacje zawarte w ogłoszeniach oraz w prostych i jasnych wiadomościach. |
---|---|
Rozumiem, gdy czytam | Potrafię czytać krótkie, proste teksty.
Potrafię wyszukiwać konkretne informacje w dokumentach dotyczących życia codziennego, takich jak reklamy, prospekty, menu, rozkłady jazdy. Potrafię zrozumieć krótkie i proste listy prywatne. |
Mówię - biorę udział w rozmowie |
Potrafię rozmawiać na znane mi tematy codzienne w sytuacjach wymagających jedynie prostej i bezpośredniej wymiany informacji. Potrafię wymieniać krótkie uwagi, nawet jeśli nie rozumiem wystarczająco by brać udział w dłuższej konwersacji. |
Mówię - wypowiadam się sam | Potrafię użyć serii zdań i wyrażeń tak by w prosty sposób opisać moją rodzinę i innych ludzi, moje warunki życia, wykształcenie i rozwój zawodowy. |
Piszę | Potrafię pisać proste i krótkie notatki.
Potrafię napisać bardzo prosty list o charakterze prywatnym. |
Przykładowy egzamin na poziomie A2:
Arkusz egzaminacyjny: DELF A2
Rozumiem, gdy słucham |
Potrafię zrozumieć główne punkty wypowiedzi jeśli używany jest język standardowy a tematyka jest mi bliska (szkoła, praca, rozrywka). Potrafię zrozumieć główne zagadnienia licznych programów radiowych i telewizyjnych, dotyczących aktualnych wydarzeń lub interesującej mnie (osobiście bądź zawodowo) problematyki, jeśli mówi się stosunkowo wolno i wyraźnie. |
---|---|
Rozumiem, gdy czytam | Potrafię zrozumieć teksty napisane głównie językiem codziennym lub takim, jakiego sam używam w pracy.Potrafię zrozumieć opisy wydarzeń oraz formuły wyrażające uczucia i życzenia w listach prywatnych. |
Mówię - biorę udział w rozmowie | Potrafię zmierzyć się z większością sytuacji, jakie można napotkać podróżując w danym obszarze językowym.Potrafię bez przygotowania wziąć udział w rozmowie na tematy mi bliskie lub takie, które dotyczą życia codziennego (np.: rodzina rozrywka, praca, podróże, aktualne wydarzenia). |
Mówię - wypowiadam się sam | Potrafię w prosty sposób opowiedzieć o wydarzeniach, moich doświadczeniach, marzeniach, nadziejach oraz zamiarach.
Potrafię krótko podać powody oraz wyjaśnienia dotyczące moich opinii i planów. Potrafię opowiedzieć historię lub fabułę książki czy filmu oraz przedstawić moje zdanie na ten temat. |
Piszę | Potrafię napisać prosty i spójny tekst na tematy mi bliskie lub takie, które mnie interesują.
Potrafię pisać listy prywatne, opisujące moje doświadczenia i wrażenia. |
Przykładowy egzamin na poziomie B1:
Arkusz egzaminacyjny: DELF B1
Rozumiem, gdy słucham | Potrafię zrozumieć dość długie, złożone wykłady i dyskusje, jeśli ich temat jest mi znany.
Potrafię zrozumieć programy telewizyjne dotyczące aktualnych wydarzeń. Potrafię zrozumieć filmy, w których używany jest język standardowy. |
---|---|
Rozumiem, gdy czytam |
Potrafię przeczytać ze zrozumieniem teksty dotyczące współczesnych zagadnień, których autorzy wyrażają własny punkt widzenia. Potrafię zrozumieć współczesny tekst literacki pisany prozą. |
Mówię - biorę udział w rozmowie |
Potrafię komunikować się na tyle swobodnie i spontanicznie, że wymiana informacji z rozmówcą francuskojęzycznym nie sprawia mi trudności. Potrafię aktywnie uczestniczyć w rozmowie w znanych mi sytuacjach. Umiem także wyrazić i obronić własną opinię. |
Mówię - wypowiadam się sam | Potrafię wypowiedzieć się w sposób jasny i szczegółowy na wiele tematów dotyczących moich zainteresowań. Potrafię przedstawić opinię na tematy dotyczące aktualnych wydarzeń, jak również określić zalety i wady danego rozwiązania. |
Piszę | Potrafię, w sposób jasny i szczegółowy, napisać tekst na jeden z wielu tematów dotyczących moich zainteresowań.
Potrafię napisać esej lub sprawozdanie przytaczając informacje i formułując argumenty za lub przeciw danej opinii. Potrafię napisać list, w którym jasno wyrażę osobiste podejście do danego wydarzenia. |
Przykładowy egzamin na poziomie B2:
Arkusz egzaminacyjny DELF B2
Rozumiem, gdy słucham |
Potrafię zrozumieć długą wypowiedź nawet jeśli nie jest jasno sformułowana i jest niewyraźnie artykułowana. Potrafię zrozumieć bez większego wysiłku programy telewizyjne i filmy. |
---|---|
Rozumiem, gdy czytam |
Potrafię zrozumieć długie, rozbudowane teksty informacyjne lub literackie i ocenić ich zróżnicowanie stylistyczne. Potrafię zrozumieć artykuły specjalistyczne i długie instrukcje techniczne, nawet gdy nie są związane z moją dziedziną. |
Mówię - biorę udział w rozmowie | Potrafię wypowiadać się spontanicznie i biegle, nie zastanawiając się zbytnio nad doborem słów.
Potrafię posługiwać się językiem skutecznie i swobodnie, tak w życiu społecznym jak i w zawodowym. Potrafię wypowiadać się precyzyjnie oraz nawiązać do wypowiedzi moich rozmówców. |
Mówię - wypowiadam się sam |
Potrafię wypowiadać się jasno i szczegółowo na różnorodne tematy i związane z nimi zagadnienia. Potrafię rozwinąć pewne kwestie i zakończyć wypowiedź we właściwy sposób. |
Piszę | Potrafię zredagować spójny tekst i jasno rozwinąć w nim własny punkt widzenia.
Potrafię wypowiadać się na różnorodne tematy w liście, eseju, raporcie, podkreślając kwestie, które uważam za ważne. Potrafię dostosować styl wypowiedzi do adresata. |
Przykładowy egzamin na poziomie C1:
Arkusz egzaminacyjny DALF C1
Rozumiem, gdy słucham | Nie mam trudności ze zrozumieniem języka mówionego, zarówno na żywo jak i w mediach, pod warunkiem, że mam czas, by zaznajomić się z danym akcentem. |
---|---|
Rozumiem, gdy czytam | Potrafię bez wysiłku czytać każdy tekst o abstrakcyjnej bądź rozbudowanej treści czy formie np. podręcznik, artykuł specjalistyczny lub dzieło literackie. |
Mówię - biorę udział w rozmowie | Potrafię bez wysiłku uczestniczyć w rozmowie lub dyskusji. Wyrażenia idiomatyczne i kolokwializmy są mi znane.
Potrafię wypowiadać się biegle i precyzyjnie wyrażać drobne niuanse znaczeniowe. Potrafię zręcznie i prawie niezauważalnie wybrnąć z kłopotliwych sytuacji językowych. |
Mówię - wypowiadam się sam |
Potrafię opisywać bądź argumentować jasno i płynnie, w odpowiednim do okoliczności stylu. Potrafię skonstruować logiczną wypowiedź i pomóc słuchaczowi w uchwyceniu i zapamiętaniu ważnych kwestii. |
Piszę | Potrafię napisać tekst jasny i spójny, w odpowiednim stylu.
Potrafię zredagować listy, raporty lub rozbudowane artykuły w sposób jasny, pozwalając czytelnikowi uchwycić i zapamiętać ważne kwestie. Potrafię streścić i ocenić dzieło literackie bądź podręcznik |
Przykładowy egzamin na poziomie C2:
Arkusz egzaminacyjny DALF C2
Transkrypcja tekstów słuchanych: DALF C2
Wszystkie przykładowe arkusze pochodzą ze strony internetowej CIEP: http://www.ciep.fr/